
Jakie znaczenie dla Twojego biznesu mają opinie klientów?
Jedną z najstarszych i najskuteczniejszych form marketingu są rekomendacje. Nie zmienia się to i dziś. Na wybór danej oferty ma oczywiście wpływ cena, lokalizacja i dostępność terminów. Jednak mając do wyboru nieco droższą ofertę z polecenia oraz tańszą nieznaną — na którą się zdecydujesz? Razem z nami odkryj moc rekomendacji i naucz się, je wykorzystywać do rozwoju swojego biznesu.
W 2020 roku rynek handlu online wyniósł 80 mld zł, a analitycy przewidują, że będzie rok do roku, tempo wzrostu będzie utrzymywać się na poziomie około 14%. Większość klientów kupujących przez internet swoje decyzje zakupowe opiera na opiniach. Nie tylko swoich znajomych, ale także opiniach znalezionych w internecie na temat produktu lub usługi, lub samej firmy.
Najpopularniejsze miejsca, gdzie potencjalni klienci szukają informacji na temat produktów i usług? Chyba nie będzie to zaskoczeniem, jeżeli przywołamy na pierwszym miejscu Google Moja Firma, czyli tzw. wizytówka Google. Na podstawie rodzaju prowadzonej działalności, klienci automatycznie mogą ocenić na podstawie komentarzy, czy warto z danej oferty skorzystać. Jeżeli prowadzisz sklep online lub wystawiasz swoje produkty i usługi na popularnych portalach aukcyjnych, to również powinieneś zadbać o opinie użytkowników. To na ich podstawie, potencjalny klient dokona ostatecznej decyzji, czy kupi Twój produkt.
Dlatego współczesny przedsiębiorca powinien szczególnie zadbać o opinie w Internecie, które nomen omen będą zachęcać potencjalnych klientów do zakupów Twoich usług lub produktów. Opinie klientów dadzą się łatwo zmonetyzować generując kolejne transakcje sprzedaży.
Jak można wykorzystać siłę opinii klientów?
Opinie klientów to swoisty róg obfitości. Możesz je wykorzystać na wiele sposobów. Pozytywne opinie klientów w wynikach wyszukiwania budują pozytywny wizerunek Twojej oferty i usług danej firmy. Jest to znany z psychologii „dowód tłumu”, który pozwala na zyskanie zaufania ze strony potencjalnych klientów.
Zaufanie możesz też zyskać dzięki opiniom autorytetów, którzy na swoim profilu mediów społecznościowych lub stronie internetowej zdecydują się polecić Twoje usługi, lub produkty. Na tym właśnie oparty jest infuancer marketing.
Opinie klientów możesz też wykorzystać, jako badanie rynku. Każdy konstruktywny komentarz możesz potraktować, jako szansę na udoskonalenie swojej oferty oraz zweryfikować swój sposób komunikacji z potencjalnymi klientami. Bez konieczności inwestowania w drogie badania rynku, masz szansę lepiej poznać swoich klientów i dopasować swoją ofertę do ich aktualnych potrzeb.
Jak możesz zachęcić swoich klientów do postawienia opinii?
Wiesz już, jak duże jest znaczenie opinii klientów dla Twojego biznesu. Jednak, w jaki sposób możesz zachęcić go do pozostawienia recenzji online? W zależności od formy, w jakiej najczęściej kontaktujesz się ze swoimi klientami, możesz poprosić ich o dodanie opinii na kilka sposobów. Kontaktując się osobiście lub telefonicznie, możesz po wykonaniu usługi lub sprzedaży towaru zachęcić klientów do pozostawienia recenzji online.
Jeżeli Twój kontakt z klientem ogranicza się do strony internetowej, może poprosić go o dodawanie opinii w formularzu po zakończeniu procesu zakupowego. Częstą praktyką jest także oferowanie małego rabatu na kolejne zakupy za udzielenie opinii.
Jak sobie radzić z negatywnymi opiniami klientów?
Wielu właścicieli firm zastanawia się, jak zarządzać negatywnymi opiniami klientów. Czy na nie odpowiadać, a może usuwać lub ukrywać? Negatywne opinie na temat Twoich produktów, nie muszą oznaczać utraty przyszłych klientów. Dużo będzie zależeć od sposobu, w jaki klientowi odpowiesz. A więc przede wszystkim sugerujemy nie usuwać negatywnych opinii, tylko uczciwe i empatyczne podejście do klienta. Jeśli mamy do czynienia z „trudnym klientem” to warto w takiej sytuacji zachować zimną krew i wykorzystać siłę argumentów.
Odpowiadanie zarówno na negatywne opinie, jak i na komentarze zadowolonych klientów pozwoli Ci zbudować z nimi relację. Dodatkowo dla nowo odwiedzających klientów dajesz jasny sygnał, że można Ci zaufać.